Muraly a street art

Vedle billboardů či plakátů s námi ve městech čím dál více komunikuje i nekomerční nezávislá scéna. Mnohdy to nejsou pouhé lidové kresbičky či tagy sprejerů, nýbrž umělecky pojatá díla, která inspirují k přemýšlení, novým prožitkům a zkrášlují či oživují prostory, v nichž žijeme.

Připravila jsem pro baboletní Font č. 196 článek o streetartu, o historickém vývoji murálů se zaměřením se i na současné murály v Čechách. Věnovala jsem tomuto tématu pár slunečních letních dní, kdy jsem chodila po Praze, fotila, a pak s notnou dávkou sebezapření sesekávala tohle bohaté téma i velké množství fotek na čtyři A4.

Pátrání po murálech mi přineslo pěkné procházky po Praze a chvíle nečekaných objevů. I když jasně: nejen Praha je plná nádherných murálů, šíří se také v dalších městech a to nejen díky streetartovým festivalům. A i když street a murál artem se můžete bohatě sytit v pohodlí instagramových a facebookových skupin, které jsou výborné tím, že vám velmi rychle rozšíří obzory a dodají inspirující motýlí pestrobarevnost, stát před jedním murálem v koncentrovaném soustředění, být u něj malincí přímo v kontextu místa, kde byl vytvořen, je docela jiný prožitek. Umělci si totiž pro svůj murál, pro svůj nápad, vybírají to správné místo nebo naopak se ulicí a lidskými zákoutími nechají inspirovat. Místo činu je u street artu důležitým spoluhráčem k celkovému vyznění díla.

K hlubšímu zkoumání murálů a street artu mě přivedla osobní sympatie k Mexiku a výborný dokument Karolíny Alvarez. A při psaní článku a putování světem nástěnných maleb až ke kořenům murálů, jsem se dostala opět k Mexiku, protože termín nástěnná malba – murál použil na začátku 20. století poprvé mexický malíř Dr. Atl, který mimo jiné geniálně namaloval sopečné výbuchy, a který v roce 1906 vydal manifest vyzývající k rozvoji monumentálního veřejného uměleckého hnutí v Mexiku, přičemž toto umění pojmenoval pintura mural.

Slavným mexickým muralistou, kterého můžete díky filmu o Fridě Kahlo znát i u nás v Čechách, byl Diego Rivera. Vytvořil mimo jiné i plastický murál pro Olympijský stadion v univerzitním komplexu UNAM v hlavním městě Mexika.

Nástěnná malba dodnes stále mohutně kvete nejen v Mexiku, ale i v celé latinoamerické kultuře.

Z mexické umělecké hojnosti přitáhla moji pozornost muralistka Janín Nuz. Rozněžnila mne murálem, který namalovala na obyčejný dům, za jehož zdmi by jinak v skrytu bydlel umělecký pár dvou milujících se staroušků, kteří spolu kouzlí překrásné sošky z hlíny. Don Jose a Teresita jsou mistři řemeslníci z Oaxacy. Don Jose před 25 lety přišel o zrak, ale tvoří formy z hlíny dál díky své paměti a díky své manželce Teresitě. Murál od Janín Nuz zviditelnil krásu jejich vztahu k sobě navzájem a současně i k řemeslnému umění pro ostatní lidi, kteří prochází kolem.

Street art, se kterým jsem se setkala, vytahoval do vědomí ulice část skrytého světa žijícího kolem nás i v nás, který buď nechceme vidět nebo jen pod nánosy nového mizí v zapomnění. Viděla jsem, jak street art někde temná místa projasňoval, jinde do bezduchých přinášel smysluplnost, lidský cit, vtip i jiskru života.

Street art je pro mne působivé umění i řemeslo, které nemůže dělat každý. Ne každý má touhu přímo na ulici vynášet své pohledy na některá témata a hlavně ne každý umí techniku malby ve velkém měřítku.

Jenže někteří se v dospívání oddali vášni graffiti a následně se rozmáchli až do rozměrů murálů. A tak například v Čechách ChemiS na jeden starý pražský dům v Mojmírově ulici namaloval svůj vzkaz o válce na Ukrajině nebo o potřebě čistého vzduchu ve velkoměstě se vyjádřil na boku domu v pražské Otakarově ulici.

A kanadský umělec David Strauzz, který sám prožil doma fyzické násilí u své maminky jako dítě, zvětšil v pražských Holešovicích v Argentinské ulici na obraze ženy věty: „Nejsi na to sama“, „Násilí do vztahu nepatří“, „Naděje“, „Odvaha“, „Neboj se o tom mluvit“ nebo „Mlčením se násilí nezastaví“.

Procházím se a zastavuji před obřími malbami. Dívám se, poslouchám, prociťuji, ptám se. Například u zastávky Vychovatelna se snažím rozklíčovat komiksové kresby Jakuba Marka na dlouhé zdi, které vypráví příběh operace Anthropoid, a je mi jasné, že jsem pár kroků od místa atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha za druhé světové války. Je tu na dlouhé zdi rozeset v malých černých sekvencích celý děj: od výsadku dvou zúčastněných vojáků Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše, pokračující přípravou atentátu podle rozkazu vydaného československou exilovou vládou v Londýně, útokem na Heydrichovo auto, útěkem z místa činu, úkrytem v kostele, jejich porážkou a smrtí a končící vyobrazením obětí, jejichž popravou nacisté pomstili zabití protektora.

V Libni – v ulici Na Hrázi – díky práci malířky Tatiany Svatošové objevuji spojení místa s významným českým spisovatelem Bohumilem Hrabalem. V prostoru ulice se ocitly jeho oblíbené kočky, psací stroj, malba ve stylu jeho oblíbeného malíře Jacksona Pollocka, i několik jeho vět, přičemž mezi tím vším stojí Hrabalova rozkročená postava.


A opodál, kousek od Bohumila Hrabala, šedý nevlídný betonový pás vedoucí k zastávce metra zjemňují nakreslení ptáci, drobné ženské vílí tělo, symbol srdce mezi tváří muže a ženy. Muralisté z Brazílie Jana Joana & Vitché tu oslovují naše city, sny a možnost být ve spojení i s niternou rovinou života, která bývá schovaná pod všední rutinou.

V podchodu na Vltavské se zastavuji před rozmanitými kresbami Petra Sokola alias Lefthendra a vdechuji historii funkcionalistické budovy někdejších Elektrických podniků – Bubenská 1.

Street art je pro mne jeden z hlasů poezie města.

A co vše jsem dál o murálech napsala, si přečtete přímo v časopisu Font číslo 196 na straně 20–23.

A že neznáte časopis Font? Tak vězte, že to je první grafický časopis, který se zabývá oblastí grafiky, reklamy, prepressu a web designu. Objednat si ho můžete na www.font.cz, protože nejlepší je držet ho v rukách, ohmatat si zajímavé tiskové efekty, přivonět k papíru a prolistovat si ho úplně celý.

Font, První grafický časopis, číslo 196, 4/24, obálka: Ondřej Kostiha

Pro Font číslo 196 na téma „Pochutiny“ vytvořil obálku brněnský grafik Ondřej Kostiha, který tu odpovídá na všetečné otázky, jelikož Font je opět plný rozhovorů. Úryvek z připravované knihy Identita – příběh českého grafického designu je vzácný poslední rozhovor se Zdeňkem Zieglerem – významným typografem a osobností českého grafického designu.

Můžete se tu občerstvit mladým tvůrčím fotografickým duem SHOTBY.US – Lenkou Glisníkovou a Karolínou Matuškovou (zvoleno již podruhé na Cenách Czech Grand Design fotografem roku). A protože je září, jsou tu i první rozhovory z nového seriálu „Výtvarné školy“: Hollarka a Hellichovka.

Ke koupi jsou i starší čísla. Podívejte na www.font.cz.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.